
 1 

Close to the Bone 

 

In 2003, The Seattle Times hired a contract writer, Bill Richards, 

to report on its ongoing dispute over the joint operating 

agreement with its rival paper, The Seattle Post-Intelligencer. The 

JOA allows the family owned Times and the Hearst-owned P-I 

to share advertising, marketing, production, and distribution 

while maintaining separate newsrooms. In 2000, the Times 

told the P-I that due to three consecutive years of losses it 

would seek to terminate the JOA. Hearst sued to block the 

move, challenging the losses and contending that without the 

JOA the P-I could not continue to publish. Richards, a 

former Wall Street Journal reporter, wrote forty articles about 

the dispute. The Times nominated Richards’ coverage for a 

Pulitzer Prize in 2004. At the end of 2005, as the two papers 

headed into arbitration, Richards was notified that his three-

year contract would not be renewed. Instead, the Times 

assigned the job to a staff reporter. Richards spoke to CJR’s 

Rachel Templeton in May.  

 

Both papers have been accused of running the other out of business. 

What’s going on?  

Hearst’s history in other cities has been to get rid of the 

opposition. If it won, Hearst would probably close the P-I 



 2 

because it’s the weakest paper, and run the Times. The Times 

has made no secret of their desire to get rid of their 

opposition. The interesting thing here is that during the three 

years that this has been going on, the newspaper business has 

changed significantly. The online presence is emerging as the 

newspaper of the future. Under the JOA, if Hearst lost and 

shut down the P-I, it could continue to publish the P-I online. 

So you could conceivably have at the end of this arbitration 

two news sources, but not two newspapers.  

 

Who edited you?  

The Times established a kind of wall above the managing 

editor where the senior editors and company officials did not 

see my copy. The deal was the managing editor would edit 

the copy, but not make substantive changes without 

discussing it with me. If we disagreed we would talk about 

that and work it out. If we couldn’t work it out, we had a 

provision where we could go to the Poynter Institute and Jim 

Naughton, who was at the time the head of Poynter, would 

be an arbitrator.  

 

Any conflicts?  

Oh, yeah. I spent a fair amount of time going through the 

court data and analyzing what the Times was doing. The 



 3 

dispute opened up a window into the Times and I’m not sure 

that they really liked someone poking through their laundry 

basket. Some of the things I found contradicted some of the 

things they were saying. So they were in the awkward position 

of basically running stories that may have contradicted their 

own positions. But to their credit there was no story that I 

wanted to do, or did, that they did not run.  

 

Why wasn’t your contract renewed? 

I think that [managing editor] David Boardman felt I wanted 

to push into places they weren’t interested in having me go. 

They are now going into a union negotiation and this 

certainly would have overlapped with the JOA stories. I don’t 

think they wanted me poking around in that particular pile. 

But they never did really say why they didn’t renew it.  

 

Editors’ Note: David Boardman says that Richard’s contract was not 

renewed because it had served its purpose, namely to establish “a sense 

with the public that we were not afraid to cover ourselves aggressively.”  

 


